Loňský zákaz zahalování tváře vs. letošní povinnost
Vášnivá diskuse o zákazu zahalování obličeje zejména tzv. burkami v našem kulturním prostředí dostává aktuálně zajímavý rozměr. Ti nejzapřísáhlejší odmítači zahalování obličeje nyní udávají všechny, kdo si obličej včas nezahalí. Doba zplodila rouškové udavače, kterým je dobře v uzavřené zemi, kde mají všichni stejný příjem – žádný. Burka se zdá být skvělou alternativou, jenž kromě splnění nejpřísnějších podmínek zahalení obličeje navíc přináší anonymitu. Jedná se v případě zákazu zahalování obličeje burkami o diskriminaci náboženskou nebo kulturní?
Kompletní zahalování tváří žen tzv. burkou v arabských zemích nemá svůj původ v islámu, ale v některých kulturách středního východu, proto není správné nechat se v Evropě determinovat tvrzením, že muslimky mají právo nosit burky a jejich zakazování na veřejných místech nebo třeba ve školách je poškozování jejich náboženské svobody. Porušení náboženské svobody to – z pohledu poutníka, který prošel celý islámský zeměpás – bezesporu není; kompletní zahalování tváře (např. burkou) není v islámu zakotvené. Muslimské ženy např. v Mauretánii burku vůbec neznají, nosí pestrobarevné průsvitné šátky volně přehozené přes vlasy nebo na hlavě nenosí nic.
Burku nikdy nespatříte na muslimkách v Senegalu, v Mali, v Burkině Faso nebo Súdánu, ale i v dalších zemích nebo oblastech. Nosí ji muslimky převážně na Středním východě, ovšem například v Sýrii chodí naprostá většina žen bez jakékoli pokrývky hlavy a ženy tam zcela samozřejmě společně a bez mužů navštěvují čajovny, popíjejí kávu nebo čaj a pokuřují vodní dýmku, což je například v Egyptě doposud nemyslitelné. Burky tam některé ženy nosí, ovšem obecně je to jen několik procent žen. Muslimské slečny bez pokrývek hlavy jsem denně potkával také v Íránu, Pákistánu nebo v muslimských komunitách v Indii či na Maledivách. Burka tedy není výrazem náboženské svobody, je mnohem spíše spjatá s jistými kulturními tradicemi.
Zákaz burky na veřejnosti nebo ve školách evropských zemí nemůže být chápán jako omezování náboženské svobody, ale určitě může být vnímán jako omezování osobní svobody v oblasti volby oděvu související s kulturní tradicí v zemi původu. Můžeme tedy hovořit o kulturní diskriminaci, nikoli o diskriminaci náboženské. Když jsem se po návratu z cesty po islámském zeměpásu rozhodl napsat těchto pár vět, nenapadlo mě, že ze zákazu se během několika dnů stane povinnost, která probudí spící udavače.
Ondřej Havelka
Symbolika kříže v oblasti toku řeky Nil
Údolí Howar, pozůstatek bývalého Žlutého Nilu vyschlého před několika tisíci lety, poutníka zavede až do Čadu, kde se setká se zajímavou symbolikou tuarežského kříže, jenž může být – a patrně je – pozůstatkem křesťanského kříže.
Ondřej Havelka
Správná barva pleti, kultura a náboženství? Česká společnost je mimořádně tolerantní
V Evropě na východ od nás se z rasových důvodů lidé často poperou. Zeptejte se Roma na Ukrajině. V Evropě na západ od nás se lidé kvůli barvě pleti nebo vyznání dokonce (na můj vkus velmi) často pozabíjejí.
Ondřej Havelka
Káva a cestování: kofeinové rauše v různých kulturách a nejlepší způsoby přípravy
Káva potřebuje svůj čas a člověk také, není nic smutnějšího než uhoněný chudák, který jednou rukou telefonuje a druhou si zalévá jakýsi nemravný patok, který stejnou rychlostí srkne a běží někomu skočit šipku mezi půle...
Ondřej Havelka
Islám: pohostinnost v Arábii, netolerance v Evropě
Něco se ale změnilo. Výrazně. Muslimové na mě hleděli nepříjemně. Podmračenými pohledy a nadávkami v arabštině (kterým po roce práce v Egyptě rozumím) mě vyháněli ze „své“ čtvrti do „mé“ čtvrti, kam se svou barvou kůže patřím.
Ondřej Havelka
Tuaregové: muslimové s křesťanskou minulostí a polyteistickými kořeny
Před expanzí islámu byly mnohé tuarežské klany po staletí křesťanského vyznání a někteří odborníci se domnívají, že tuarežský kříž je původně křesťanský kříž doplněný o některé berberské motivy. Jiní odborníci ovšem replikují...
Ondřej Havelka
Mohamed a Ruda: kulturně–náboženský superstřet
Jeden z deseti Mohamedů se po prvním kulturním šoku ihned vrátí do rodné vesnice a nasytí starousedlíky historkami o zvrhlých turistech z Evropy. Jeden z deseti Mohamedů je tak znechucen, že se v mešitě radikalizuje...
Ondřej Havelka
Náboženský šok
Náboženský šok, otazníky v očích, duchovní zemětřesení s hyenou v zádech a svatý muž, který zvracel motor.
Ondřej Havelka
Nejstarší cestopisy lidstva – Noe, Gilgameš a Sinuhet
Na dlouhé cestě poutník vidí jakoby „do věcí“, nazírá jejich podstatu, zatímco zajištěný usedlík obklopený bohatstvím a pohodlím vidí jen stíny, karikatury, převrácené hodnoty. Podobně to vyjadřuje například známé Platónovo...
Ondřej Havelka
Starý zákon pohledem cestovatele – Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty
Starý zákon je mimo jiné jeden z nejstarších cestopisů lidské historie, který nejenže popisuje dobrodružství tehdejších cestovatelů, ale také, a to zejména, odhaluje hlubší význam cestování, odkrývá samu esenci putování.
Ondřej Havelka
Agresivní černoch, lidská práva, kámen a paralyzér
Polonahý černoch se mě právě chystal zabít. Jednal přesně podle platné legislativy svého společenství, jednal podle ústně tradovaného imperativu – vlastního chránit, cizího zabít. Já jsem byl jednoznačně cizí.
Ondřej Havelka
Kulturní šok – je naše kultura ta správná?
Připadalo nám naprosto normální sypat odpadky z okna – něco sežerou velbloudi, něco kozy a zbytek rozfouká vítr. Připadalo nám normální, že pracovní schůzka se uskuteční asi hodinku až tři po smluveném čase setkání nebo že ...
Ondřej Havelka
Africká deziluze
Žena je do půli těla nahá, omotána do hrubé deky. Povislá prsa má zdobená jizvovým tetováním, které přechází až na záda. Na nohách zvoní měděné kruhy. Je špinavá, zaprášená, nohy obalené zaschlým blátem.
Ondřej Havelka
V tajemné společnosti etiopských svatých mužů
Při šálku výborné etiopské kávy, která, jak zjišťuji, k duchovnímu rozjímání neodmyslitelně patří, se začítáme do Písma svatého. „Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh."
Ondřej Havelka
Spousta červených ňader a trocha bílé filosofie
Cestopis na pokračování... Z nového cestopisu Cesta k branám Damašku VÝCHODNÍ AFRIKOU, jehož cestopisná a duchovní rovina se prolne před branami skutečného i mystického Damašku.
Ondřej Havelka
V jihoafrické síti rasové nenávisti
Z nového cestopisu Cesta k branám Damašku VÝCHODNÍ AFRIKOU, jehož cestopisná a duchovní rovina se prolne před branami skutečného i mystického Damašku.
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4486x