Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sexuální kulty a rituální obětování lidí

Pokračování série Starý zákon pohledem cestovatele: Svůdné sexuální kulty a rituální obětování lidí 

Náčelníci a násilníci

Starozákonní kniha Soudců přímo navazuje na vyprávění knihy Jozue – historikové její děj umístili mezi roky 1200 – 1050 př. n. l. Vyvolený národ již pobýval v zemi Kanaánu, ovšem stále bojoval se starousedlíky. Bylo to období mimořádně složité, protože staří Kanaanejci byli mnohem vyspělejší politicky, vojensky i kulturně a k tomu měli podbízivé sexuální náboženské kulty. Kromě starousedlíků dotírali na lid nově také Filišťané, tzv. „národ moře“, původem z Kréty, kteří obsadili jižní pobřeží Palestiny pojmenované právě po nich. Filišťané na jižním pobřeží Palestiny vybudovali silnou a vlivnou Pentapoli (pětiměstí) sestávající z měst Gázy, Aškalónu, Ašdódu, Gatu a Ekrónu. Z této Pentapole podnikali nebezpečné výpady do dalších oblastí Kanaánu. Filišťané byli mimořádně nebezpeční také proto, že zatímco staří Kanaanejci byli stále na úrovni doby bronzové, mořský národ byl již na úrovni doby železné.

Židovský národ byl rodově rozdělen na 12 kmenů podle dvanácti synů Jákoba/Izraele a těchto 12 kmenů si rozdělilo zemi na kmenová území. Národ v té době neměl krále, tak jako je měly okolní národy; Hospodin vedl svůj vyvolený lid skrze tzv. soudce, hebrejskyšófét, dnešním slovníkem jakési starosty, náčelníky, kteří plnili funkci dočasných vůdců. Byli to obyčejní lidé, které Bůh dočasně uschopňoval k vedení lidu v krizových situacích. Sami za sebe by bývali nezmohli nic – např. Gedeón pocházel z nejslabšího rodu a sám byl nejmenší, Jifták byl loupežníkem a synem prostitutky a Samson zase násilník se slabostí pro ženy. Právě skrze malé, nemravné, a dokonce kriminální postavy Hospodin v knize Soudců vede svůj lid, když je naplňuje svou silou.

O některých soudcích nevíme z textu téměř nic, a proto je biblisté nazývají tzv. malí soudci. Text nám ovšem představuje také tzv. velké soudce, jejichž dramatické příběhy odkazují na sílu Hospodinova ducha, který na nich spočinul. Patří k nim např. Bárak, Debora, Jifták, Gedeón nebo Samson. Tito velcí soudci byli také významnými vojevůdci a mnozí z nich opět barvili zemi krví ostatních národů, jako třeba Otníel: „Toho času pobili z Moába asi deset tisíc mužů, vesměs významných a udatných, nikdo z nich neunikl.“ (Soud 3,29). Další texty napovídají, že v době soudců se stále bojovalo o území, poměrně aktivně se vraždilo (Soud 9), řezaly se hlavy velmožů (Soud 7,25) a děly se věci v našich očích nepochopitelné: „...přišel do svého domu, vzal nůž, uchopil ženinu a rozsekal ji i s kostmi na dvanáct dílů a rozeslal ji po celém izraelském území.“ (Soud 19,29).

 

Svůdné sexuální kulty a rituální obětování lidí

Prosadit poměrně neatraktivní víru v jednoho Boha uprostřed nejrůznějších svůdných tělesných kultů nebylo snadné a sami Izraelci často odpadávali k jiným božstvům, zejména k Baalovi a Aštoretě (Soud 2,13). Kromě zmiňovaného Baalova kultu, kde si člověk ku příkladu zajišťoval úrodu na svém poli vykonáním pohlavního styku s kněžkou, byly další kulty spojeny se svátky plnými hromadných sexuálních orgií, pitek nebo požívání halucinogenů. Mnohá starověká náboženství uctívala slunce jako nejvyššího Boha a panovníky vnímala jako boží syny ve fyzickém slova smyslu. Tak to bylo např. v Egyptě, kde faraon byl uctíván jako vtělený Bůh. Izraelští soudcové a později také králové byli sice považováni za Bohem vyvolené a „pomazané“, ale rozhodně nikoli za fyzické Boží syny, neboli Bohy na zemi. Byli to právě někteří velcí soudci, kdo cíleně likvidovali Baalovy oltáře, například Gedeón (Soud 6).

V době soudců bylo ještě běžné rituální obětování lidí bohům. Ve Starém zákoně je mnohokrát zmíněno obětování bohu Molochovi, který vyžadoval zejména dětské oběti upalované na oltáři. Takové lidské oběti byly rozšířeny nejen na Předním východě, ale provozovaly je kultury po celém světě (Aztékové, Keltové, Germáni, Indové...) a některé kultury k němu přidávaly i rituální kanibalismus (zejména v Africe a v Oceánii). Příznačným rysem např. aztéckého náboženského kultu bylo vyřezávání srdcí lidským obětem zaživa kněžími. Kultické obětování lidí nebylo nic neobvyklého a není to tak dávno, kdy podobné praktiky provozovali také staří Slované. V knize Soudců je rituální obětování lidí zaznamenáno i mezi Židy: soudce Jiftách takto rituálně zavraždil svou dceru (Soud 11,29–40), i když starší texty rituální obětování lidí Židům zakazovaly (Lv 18,21), a to pod trestem smrti ukamenováním (Lv 20,2–5). Jiftách ovšem neobětoval Molochovi, ale samotnému Hospodinu, stejně jako Abrahám. V obou případech šlo o vlastní milované děti, ovšem u Abraháma se šťastným koncem, neboť u Abraháma šlo podle teologů o dramatickou zkoušku jeho víry. Obětování lidí mezi Židy asi zcela nezmizelo, neboť jej kritizoval ještě prorok Jeremiáš o mnoho set let později (Jer 32,35). Z textů Starého zákona vyplývá, že častou rituální obětí byly vlastní děti.

Religionisté nacházejí v obětování lidí zvláště elementární existenciální zážitek, kdy umírající jistým způsobem bral s sebou na cestu do smrti a za ní i přítomné „diváky“, a nabídl jim tak prožitek sebe-oproštění a konfrontace s věčností. Podobný prolomený výhled do věčnosti může člověk pocítit i při narození dítěte. Pohled na obětovaného člověka mohl přihlížejícím existenciálně otřást a vrhnout nové světlo na žebříček hodnot tohoto světa.

 

Cestovatel může být rituálně obětován i dnes

Cestovatelé ještě v ne příliš vzdálené době naráželi na rituální obětování lidí a lze se domnívat, že v určité míře existuje v některých kulturách skrytě dodnes. Sám jsem se v odlehlé oblasti afrického Mali, na území kmene Dogonů, dostal do dramatické situace, kdy bylo nutné prolít krev po znesvěcení obětního místa. Ta krev měla být moje (respektive naše, byli jsme dva), protože obětní místo, tzv. sacré, jsme znesvětili svou zakázanou přítomností. Lidská oběť za to, že jsme omylem usedli na obětní kámen. Tehdy nás obklíčili Dogoni s klacky a kameny v rukou, dovlekli nás před náčelníka, který seděl mezi podivnými totemy s vyřezanými symboly zdejšího voodoo na vyvýšeném pahorku nad hliněnou vesnicí a srazili nás na kolena před velkou hrozivou maskou. Náčelník se zvláštním špičatým kloboukem a starou brokovnicí položenou po pravici po dlouhém rozmýšlení vyřkl ortel: obětní kámen potřebuje krev, přesněji řečeno – hodně krve. Nakonec jsme se vykoupili krávou, která byla rituálně zabita u obětního kamene, jenž byl poté celý zalit její krví. Není daleko doba, kdy se u Dogonů lidská oběť nedala nahradit zvířetem. Naštěstí pro nás, dnes je to už možné.

Symbolem přechodu ze života do smrti je v dogonské mytologii krokodýl (symbol je často znázorňován jako rukověť hole). Právě mezi krokodýly byly vhazovány živé lidské oběti. Taková oběť byla přinášena božstvu smrti pravidelně každý měsíc. Ovšem za znesvěcení obětního místa, kterého jsme se nevědomky dopustili my, bylo nezbytné dotyčného podříznout přímo na obětním kameni, a uspokojit tak jeho žízeň po krvi. Po neplánovaném dobrodružném zážitku jsme si od šamana koupili typickou dogonskou hůl s rukovětí ve tvaru krokodýla a ta nás potom dva roky provázela na cestě Afrikou. Asi nepřekvapí, že se kolem ní děly poměrně zvláštní věci.

 

Žádáme Hospodina o znamení

Jeden z významných starozákonních soudců, Gedeón, žádal Hospodina o znamení, aby se ujistil, že při něm Hospodin stojí, že kráčí po správné cestě, že tedy nemusí mít pochyby. Přesně tak se – nejen na cestách – často chováme i my, když se rozhodujeme, kudy jít dál a rádi bychom obdrželi jasné a jednoznačné řešení shůry, abychom nemuseli na své „křižovatce“ váhat a pochybovat. Žádáme znamení, ale ona v těchto případech obvykle nepřicházejí. Znamení totiž přicházejí k člověku průběžně, ovšem člověk je ignoruje a zcela záměrně je přehlíží. Na „křižovatce“ je potom vyžaduje, ale neděje se nic. Nebojme se vykročit do nejistoty tam, kam nás vede naše srdce a nebojme se pochybovat, vždyť co je bez chvění, není pevné, říká můj oblíbený učitel Tomáš Halík, když odkazuje na poezii Vladimíra Holana. Snažme se vnímat znamení přicházející průběžně a vzpomenout na ně a jejich význam na „křižovatce“.

Kniha Soudců nám ukazuje, že Hospodin není jako hodinář, který vytvořil složitý stroj, nastartoval jej a víc se o něj nezajímá. Naopak – Bůh aktivně vstupuje do dějin, dává se ve prospěch člověku a jeho spáse. V době soudců sestupoval k jednotlivým lidem a posiloval je svým duchem ve prospěch celého národa.

 

Prapočátky monarchie

Starozákonní soudci byli předchůdci prvních králů, o nichž se dozvídáme ze dvou knih Samuelových a dvou knih Královských. Zrod monarchie v čele s králem ovšem nebyl pro Izrael ničím jednoduchým a už vůbec ne kladně hodnoceným. Izrael byl teokracií, tedy uskupením lidí, kterým vládl Hospodin, jenž si k jednotlivým úkolům vybíral vůdce, které posílil svým duchem. První kniha Samuelova vypráví o tom, jak národ reptal a prosil své vůdce o krále, aby byl Izrael jako ostatní národy v okolí. Soudce a nazír (Bohu zasvěcený) Samuel byl proti, podle vůle Hospodinovy, ovšem lidé čím dál intenzivněji reptali a toužili být stejní jako ostatní. Z teologického hlediska si nevážili svého teokratického zřízení. Chtěli se povýšit na království, ovšem v očích Božích to znamenalo naopak ponížení se na úroveň všech ostatních.

Soudce a prorok Samuel nakonec po neslábnoucím nátlaku lidu pomazal Saula z rodu Benjamínova za prvního krále Izraele, ovšem nebyl to král podle vůle Hospodinovy. Saul znamená v překladu vyžádaný. Není to král požehnaný Hospodinem, je to král lidu vzdorujícího Bohu.

 

Sami sobě často vzdorujeme a vynucujeme si krále

Velmi často i my vzdorujeme svému srdci, své cestě, svému směru, protože nás srdce vede tam, kam nikdo nejde. Chtěli bychom raději být jako všichni ostatní a jít prostě směrem, kterým obvykle ostatní chodí, jenomže tím sami sobě připravujeme překážky, protože naše cesta měla být „právě ta naše“, jedinečná, nenaklonovaná, zkrátka naše. Sotva na cestách okusíme svobodu, chceme mít raději krále, který stanoví svobodě hranice tak, jako všem ostatním, přesně podle vzorce, který nám předkládá autor první knihy Samuelovy. Proč se na cestách tolik bojíme sami sebe? Pokud se má poutník uskutečnit, nesmí se dobrovolně snižovat na úroveň království okolních národů. Vysoká hra si žádá vysoké nároky i velké oběti, ovšem vede správným směrem a umožňuje vrůstat do Smyslu. Izraelci si tehdy vynutili krále proti Boží vůli a sešli z cesty.

 

Negace cesty, cesta k Cíli a cesta jako tvar života

Často čteme o cestovatelích, kteří dříve než vyrazí na cestu a zakusí svobodu, kterou cesta přináší, rozdávají rozhovory, představují sponzory a přísně naplánovaný itinerář cesty. Jejich cesta tak skončila dříve, než začala. Svázali se, dobrovolně se zotročili, vzdali se dlouho před bojem, stáhli kalhoty, aniž spatřili brod a ještě hulákají a vyžadují pozornost. Jaká škoda. Taková cesta není Cestou, ale její negací. Taková cesta ztratila své kouzlo, vyprázdnila se, vyčpěla a nenabízí žádný vhled ani vstup do svobody. Cesta, kterou představuje Starý zákon, je cesta nezajištěná, problematická, vždy originální, nebezpečná... Je to cesta, která pomalu uvádí do svobody, ke které nás všechny Hospodin zve a volá. Poutník se na každé křižovatce rozhoduje výhradně srdcem a nejvyšší morální autoritou je mu jeho a pouze jeho svědomí. Do cesty nelze vstoupit s otázkou „co z toho budu mít“, protože to je otázka příliš přízemní, otázka, která sráží cestu na zem. Veškeré otázky efektivity počínání musí cestovatel zanechat doma a zapomenout na ně, aby se mohl opravdu nadechnout a začít vychutnávat svět.

Není náhoda, že mnohé mystické duchovní školy přímo staví na poutnickém životu. Největší mystikové různých náboženství většinou velkou část svého života putovali, a vrůstali tak do Smyslu a jednoty s Bohem. Ti nejzajímavější lidé, které jsem na světě potkal, byli duchovní poutníci, kteří dobrovolně odešli do bezdomoví, aby v odlehlých oblastech světa při pomalém pěším putování nazírali realitu a pronikli k podstatě. Ať už to byli indičtí svatí muži (sádhuové) s dlouhými dredy putující po Himálaji, křesťanští svatí otcové v barevných hábitech putující po etiopských velehorách, muslimští mystikové putující po saharských oázách, budhisté bloudící mezi nejvýše umístěnými kláštery tohoto světa nebo hloubající poutníci v dalších zemích; ti všichni jsou dle mého soudu poutníci podle vzorce, který nám nabízí texty Starého zákona. V islámu je poutní cesta do Mekky (Hadždž), kterou by měl alespoň jednou za život vykonat každý muslim, dokonce jedním z pěti elementárních pilířů víry.

Pouť prostě patří k poznávání Boha a k poznávání sebe sama. Pouť je také obrazem života, protože člověk je na světě poutníkem, krátký čas putujícím vstříc své smrti. Ten čas je třeba naplnit a dát mu tvar. Cesta je tvar. Tak jako duše je formou těla, tak cesta je formou osobního života, jakožto do času uzavřeného útvaru, zaměřeného ke zdánlivě nedosažitelné věčnosti.

 

Dobrodruh David – první pomazaný král

Izrael tedy odmítl své poslání být teokracií, být jiným národem, než všechny ostatní, a jít svou originální cestou. V jistém smyslu Izrael odmítl Hospodina a jeho záměr. Hospodin přesto projevil své milosrdenství, když požehnal Izraeli jakožto „obyčejnému“ království. Vynucený Saul (vládl asi 1020 – 1012 př. n. l.) ovšem nebyl králem odpovídajícím Boží vůli, tím byl až jeho nástupce král David, vyvolený Boží služebník, mašijach, tedy pomazaný, adoptovaný syn Boží. Teprve David byl králem pravým, a proto se někdy uvádí, že byl prvním skutečným králem izraelské monarchie. Vládl dlouhých 40 let, sjednotil zemi a vybudoval na území Palestiny první skutečné impérium.

David na sebe upozornil soubojem na život a na smrt v dolině Posvátného stromu s naprosto nerovným soupeřem, profesionálním zabijákem Goliášem: „David sáhl rukou do mošny, vzal odtud kámen, vymrštil jej z praku a zasáhl Pelištejce do čela. Kámen mu prorazil čelo a on se skácel tváří k zemi. Tak zdolal David Pelištejce prakem a kamenem, zasáhl Pelištejce a usmrtil ho, aniž měl v ruce meč. David přiběhl a stanul u Pelištejce. Popadl jeho meč, vytrhl jej z pochvy a usmrtil ho, uťal mu jím hlavu.“ (1Sam 17,49–51). V následujících letech prokázal neobyčejnou odvahu, oddanost Bohu i loajalitu vůči Saulovi, který intenzivně usiloval o jeho život. Přestože měl David několik příležitostí k Saulově likvidaci, nikdy jich nevyužil (1Sam 24). Saul nakonec spáchal sebevraždu a David byl prohlášen právoplatným, Bohem vyvoleným králem.

 

David pobil své desetitisíce

David pocházel z Betléma. Jakožto mimořádně úspěšný vojevůdce dobyl mnohá území, ubránil již obsazená území, sjednotil izraelské kmeny v jeden lid, vybudoval silnou profesionální armádu a upevnil vnitřní strukturu nově vzniklé monarchie. Hlavní město říše přenesl do již existujícího Jeruzaléma, který byl ovšem do té doby bezvýznamným sídlištěm Jebuzitů. Byl velmi obratným politikem. Vytvořil celou síť státních úředníků a do Jeruzaléma centralizoval Hospodinův kult, jehož středem byla stále archa úmluvy, pro kterou chtěl David vybudovat velkolepý chrám; to mu však nebylo umožněno, neboť měl ruce mimořádně silně potřísněné krví: „Saul pobil své tisíce, ale David své desetitisíce.“ (1Sam 18,7). Proto byl chrám postaven až jeho synem Šalomounem. Hospodin s Davidem uzavřel další starozákonní smlouvu a navěky požehnal jeho královský rod. Právě z Davidova rodu měl vzejít mesiáš.

 

Současný Izrael a cestování

Zatímco starší texty Starého zákona provázely čtenáře po mnoha zemích Předního východu, kniha Jozue, Soudců a knihy Samuelovy i Královské zúžily zájem na obsazenou zemi Kanaán, tedy přibližně na území dnešního Izraele a Palestiny. Tehdejším největším nepřítelem Izraelců byli Pelištejci, po kterých získalo své jméno území Palestiny. Je až s podivem, jak stále aktuální je tento nelehký vztah dvou národů. Když budete cestovat po dnešním Izraeli, budete často doprovázeni vysokou betonovou zdí s žiletkovými dráty, která odděluje území Izraele a území Palestiny. Už jen při kratičké cestě z Jeruzaléma do Betléma budete muset překročit ostře hlídanou hranici a vstoupit na palestinské území. Soužití dnešních Izraelců a Palestinců je problematické a zdá se, že lepší to hned tak nebude. Jak ukazují starozákonní texty, bylo to tak již před třemi tisíci lety.

I přes určitou míru nebezpečí je Izrael mimořádně zajímavou zemí, která rozhodně stojí za návštěvu. Na samém jihu na cestovatele čeká krátké pobřeží s fantastickým podvodním světem Rudého moře. Eilat sice nenabízí ty nejlepší lokality Rudého moře, ale jako sonda do tichého světa korálů a barevných ryb úplně postačí a zdejší pláže poskytnou prostor pro odpočinek po cestování vyprahlou zemí. Pokud budete mít možnost, zajeďte si do blízké jordánské Akaby, nasát neopakovatelnou jordánskou pobřežní atmosféru. Vydáte-li se na opačnou stranu, doporučuji výlet do egyptského Dahabu, ráje potápěčů a odpočívajících poutníků. Žil jsem tady půl roku a živil se mimo jiné jako instruktor potápění. Zdejší podvodní lokality jsou prostě úžasné. Některá potápěčská centra se specializují na hloubkové ponory a v minulosti tady padaly světové rekordy. Na některé potápěčské lokality se lze dostat pouze na velbloudech a zavítáte díky tomu do velmi odlehlých beduínských vesnic. Zdejší panenské korály, nezištná beduínská pohostinnost, naprostá nepřítomnost aut a techniky, silná marihuana a nekonečná pohoda vás zaručeně dostanou.

V jižním Izraeli je možné podniknout trek do vyprahlých hor, například kráter Ramon je skvělým cílem, ovšem o něco exotičtější je to na jordánské straně této oblasti. Určitou cestovatelskou povinností při návštěvě Jeruzaléma je výlet k Mrtvému moři (hlavně tam neskákejte šipku nebo vás budou oči pálit ještě dva dny) a do Betléma. Betlém se nachází na palestinském území a je charakteristický pulzující arabskou atmosférou. Najdete tam úžasné rozsáhlé tržiště a křesťanské monumenty vztahující se k místu narození Ježíše Krista, pro křesťany Spasitele světa. Rozhodně stojí za to tady zajít na mši, zaposlouchat se do liturgických písní a pokusit se kontemplovat Boží vtělení. Při jižním okraji Mrtvého moře najdete známou Masadu.

Za krátkou návštěvu stojí také Jericho, Tel Aviv, Nazareth, Haifa, Akko, Safed nebo Galilejské jezero a řada dalších biblických míst. Pro milovníky přírody jsou v Izraeli národní parky Caesarea Maritime, Karmel Jehudíja nebo hora Hermon. Kvůli vyspělosti Izraele ovšem doporučuji pro „biblické“ zážitky vyrazit spíše do zemí jako jsou Sýrie, Irák nebo Írán. Odlehlé venkovské oblasti těchto zemí nabízí ještě dnes jakési prolomené výhledy do vzdálené minulosti.

8/11

Autor: Ondřej Havelka | neděle 24.3.2019 10:10 | karma článku: 0 | přečteno: 289x
  • Další články autora

Ondřej Havelka

Symbolika kříže v oblasti toku řeky Nil

Údolí Howar, pozůstatek bývalého Žlutého Nilu vyschlého před několika tisíci lety, poutníka zavede až do Čadu, kde se setká se zajímavou symbolikou tuarežského kříže, jenž může být – a patrně je – pozůstatkem křesťanského kříže.

6.3.2021 v 9:09 | Karma: 24,73 | Přečteno: 368x | Diskuse| Cestování

Ondřej Havelka

Správná barva pleti, kultura a náboženství? Česká společnost je mimořádně tolerantní

V Evropě na východ od nás se z rasových důvodů lidé často poperou. Zeptejte se Roma na Ukrajině. V Evropě na západ od nás se lidé kvůli barvě pleti nebo vyznání dokonce (na můj vkus velmi) často pozabíjejí.

3.6.2020 v 7:10 | Karma: 32,55 | Přečteno: 1377x | Diskuse| Společnost

Ondřej Havelka

Káva a cestování: kofeinové rauše v různých kulturách a nejlepší způsoby přípravy

Káva potřebuje svůj čas a člověk také, není nic smutnějšího než uhoněný chudák, který jednou rukou telefonuje a druhou si zalévá jakýsi nemravný patok, který stejnou rychlostí srkne a běží někomu skočit šipku mezi půle...

8.5.2020 v 8:41 | Karma: 17,09 | Přečteno: 420x | Diskuse| Kultura

Ondřej Havelka

Islám: pohostinnost v Arábii, netolerance v Evropě

Něco se ale změnilo. Výrazně. Muslimové na mě hleděli nepříjemně. Podmračenými pohledy a nadávkami v arabštině (kterým po roce práce v Egyptě rozumím) mě vyháněli ze „své“ čtvrti do „mé“ čtvrti, kam se svou barvou kůže patřím.

17.4.2020 v 7:25 | Karma: 42,05 | Přečteno: 1744x | Diskuse| Společnost

Ondřej Havelka

Tuaregové: muslimové s křesťanskou minulostí a polyteistickými kořeny

Před expanzí islámu byly mnohé tuarežské klany po staletí křesťanského vyznání a někteří odborníci se domnívají, že tuarežský kříž je původně křesťanský kříž doplněný o některé berberské motivy. Jiní odborníci ovšem replikují...

24.3.2020 v 11:44 | Karma: 21,78 | Přečteno: 430x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Loňské závody ve Špindlu řeší policie, lyžaři už plánují další. Ještě dražší

24. dubna 2024

Premium Zatímco se detektivové protimafiánského útvaru NCOZ zabývají podezřením na dotační podvod v...

Biden podepsal miliardy, Kyjev hned dostane munici HIMARS a obrněnce Bradley

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  19:44

Sledujeme online Americký prezident Joe Biden dnes po několikaměsíčním schvalování v Kongresu podepsal zákon...

VIDEO: Plamenů se nezalekli. Američané pomáhali, dokud řidiče nevytáhli

24. dubna 2024  19:33

Starší řidič ve čtvrtek u americké Minnesoty sjel z dálnice a narazil do sloupu veřejného...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4486x
Jmenuji se Ondřej Havelka, jsem cestovatel, religionista, teolog, podnikatel. Zabývám se mezikulturním a mezináboženským dialogem.

 

Seznam rubrik